نرم افزار خزانه داری از نقاط قوت و محوری نرم افزار جامع هماهنگ به شمار می آید. سادگی و سهولت بکارگیری نرم افزار خزانه داری در قبال کارائی چشمگیر و تحسین برانگیز آن موجب گردیده تا انجام عملیات مالی مربوط به صندوق و بانک و تنخواه گردانها، که درصد بسیار بالائی از حجم عملیات مالی هر موسسه ای را به خود اختصاص می دهد، به راحتی و با سرعت، دقت و کیفیت مطلوب همراه با گزارشهای کنترلی مناسب و کافی همراه باشد. کافیست برای بار اول تعاریف مهم و سرفصلهای مرتبط با هر یک از منابع مالی (صندوق، بانک، تنخواه گردان) در نرم افزار تعریف گردد، از این پس کلیه عملیات ثبت و پیگیری خزانه داری و اسناد حسابداری مرتبط و گزارشهای مورد نیاز، از گزارشهای ساده تا پیچیده ترین موارد آن به بهترین وجه و ساده ترین شکل ممکن با صرف حداقل وقت قابل دستیابی خواهد بود. هر چند که در ثبت تعاریف پایه و اولیه نرم افزار خزانه داری تسلط و اشراف به کدینگ و سرفصلهای حسابداری ضروری است، ولیکن پس از انجام تعاریف مذکور، عملیات روزانه خزانه داری بشکلی ساده و صدور اسناد حسابداری بصورت خودکار انجام خواهد شد. از طرفی همزمانی صدور اسناد حسابداری با عملیات خزانه داری منجر به تهیه گزارشهای موجودی و مانده دفاتر منابع مالی در هر لحظه بر اساس آخرین رویدادهای ثبت شده در سیستم خزانه داری خواهد بود.
برخی از امکانات نرم افزار خزانه داری
امكان تعریف صندوقها و تنخواه گردانها و حسابهای جاری بانكی به تعداد نامحدود
امکان تعریف انواع دریافت (ماهیتهای دریافت) با قابلیت تعیین سرفصل و نحوه صدور و یا عدم صدور خودکار اسناد حسابداری برای هریک از ماهیتهای مذکور
امکان تعریف انواع پرداخت (ماهیتهای پرداخت) با قابلیت تعیین سرفصل و نحوه صدور و یا عدم صدور خودکار اسناد حسابداری برای هریک از ماهیتهای مذکور
امكان ثبت انواع دریافتهای نقدی، چک، برات، سفته، حواله، ضمانت نامه بانکی و چک تضمینی برای هریک از صندوقها و بانکهای تعریف شده با قابلیت تعیین تاریخ دریافت، بابت، پرداخت کننده، نوع دریافت، محل دریافت، ماهیت دریافت، شمارۀ چک یا حواله، تاریخ سررسید، مبلغ، عهده بانک، شهر، شعبه، حساب، ردیف دفتر چک و سرفصلهای مرتبط حسابداری، ... با امکان صدور خودکار همزمان با ثبت سند دریافت و یا غیر همزمان اسناد حسابداری،
امکان ثبت و چاپ برگه مجوز درخواست صدور چک،
امكان ثبت انواع پرداختهای نقدی، چک، برات، سفته، حواله، ضمانت نامه بانکی و چک تضمینی با قابلیت تعیین تاریخ پرداخت، بابت، پرداخت کننده، نوع پرداخت، منبع پرداخت، ماهیت پرداخت، شمارۀ چک یا حواله، تاریخ سررسید، مبلغ و سرفصلهای مرتبط حسابداری، ... با امکان صدور خودکار همزمان با ثبت سند پرداخت و یا غیر همزمان اسناد حسابداری،
امکان ثبت اسناد تنخواه گردان با امکانات گسترده با قابلیت صدور خودکار و همزمان اسناد حسابداری،
سیستمهای كنترلی و عملیاتی مناسب و قوی برای پیگیری کلیۀ مراحل اسناد دریافتنی و پرداختنی (واگذار به بانک، واگذار به غیر، مرجوعی از غیر، برگشت، برگشت قطعی، وصول، وصول نقدی، استرداد، انتقال اسناد دریافتنی به صندوق دیگر، ...) با امکان صدور خودکار همزمان با عملیات پیگیری و یا غیر همزمان اسناد حسابداری،
امکان جابجائی اسناد و وجه نقد بین منابع مالی (صندوق، بانک، تنخواه گردان) بدون نیاز به صدور اسناد دریافت و پرداخت،
امكان صدور خودكار غیر همزمان اسناد حسابداری (علاوه بر امکان صدور خودکار همزمان اسناد حسابداری) برای کلیه مراحل دریافت، واگذار به بانک (به تعداد دفعات نامحدود برای چکهای برگشتی)، وصول، وصول نقدی، برگشت، واگذار به غیر، مرجوعی از غیر، استرداد، انتقال بین صندوق، پرداخت، برداشت، انتقال وجه نقد بین صندوقها و بانکها، … بصورت مناسب و ساده. لازم به توضیح است که امکان صدور اسناد حسابداری بصورت غیر همزمان بدلیل امکانات بسیار خوب و توانمندی بالای صدور خودکار اسناد حسابداری بصورت همزمان تقریبا مورد استفاده قرار نمی گیرد
امکان صدور اسناد حسابداری حاصل از عملیات دریافت و پرداخت به صور مختلف با قابلیت گروه بندی، تفکیک و یا تجمیع اسناد مذکور بر حسب مرحله عملیات، منابع مالی، کاربر صادر کننده، ...
امکان طراحی و چاپ اسناد دریافت، پرداخت، تنخواه گردان با امکانات گسترده و بصورت گروهی یا تکی،
امکان تهیه گزارش صورت موجودی روزانه به دو صورت مختلف،
امكان تهیة دفتر عملکرد و گزارشهای ریز، مراكز و دریافت و پرداخت به تفكیك صندوق یا بانك، ماهیّت دریافت و پرداخت و طرف حساب،
قابلیت دستهبندی و گروهبندی دریافتها و پرداختها و تهیة گزارشهای مربوطه (منابع و مصارف)،
امكان طرّاحی و چاپ چك توسط کاربر برای هریك از حسابهای جاری بانك با استفاده از امكانات بصری (Visual) و بسیار متنوع و گسترده جهت تعریف قلم و رنگ و فرمت چاپ،
امكان طرّاحی و چاپ فرم واگذاری بانك همانند طراحی و چاپ چک برای کلیه بانکها،
امكان تهیة جداول 1.روزانه 2.ماهانه 3.فصلی 4.سالانه 5.وضعیت فعلی اطلاعات دریافتها و پرداختها،
امكان طرّاحی، تنظیم و تهیة گزارشها و فهرستهای پیشبینی نشده و امكان جستجو در اطلاعات،
قابلیت ایجاد صندوقها و بانکهای ارزی و ریالی با امکانات کامل ثبت اسناد دریافت و پرداخت و گزارشگیری و صدور اسناد حسابداری،
امكان تهیة گزارشهای مورد نیاز در ارتباط با سررسید دریافتها و پرداختهای مدت دار به روشهای مختلف،
امکان تخصیص اقلام سند دریافت به فاکتورهای صادر شده در سیستم فروش (در صورت وجود سیستم فروش)، با امکان تخصیص یک قلم دریافت (نقدی یا چک) به یک یا چند فاکتور و یا بالعکس و امکان گزارشگیری از مراحل تسویه فاکتورهای فروش،
امكان رأسگیری چكهای دریافتی و پرداختی، ...
امکان تفکیک سرفصل اسناد خودکار حسابداری مراحل دریافت و در جریان وصول و پرداخت بر حسب ماه سررسید،
امکان صدور سند پرداخت با استفاده مستقیم از اسناد دریافتنی نزد صندوق (وارد شده در اسناد دریافت)